Аутизм-себептері, белгілері, диагнозы

Uncategorized

Авторы: Казангапова Райса Токишовна, Медсестра портала бюро госпитализации,

Адибасова Назгул Айткалиевна, Медстатист

Зубайрова Раушан Камитовна, Уч медсестра ВОП,

ГКП на ПХВ Алакольская ЦРБ

Аутизм-әлеуметтік өзара әрекеттесудің жетіспеушілігімен, басқа адамдармен қарым-қатынаста өзара қарым-қатынастың қиындауымен, қайталанатын әрекеттермен және мүдделердің шектелуімен бірге жүретін психикалық дамудың бұзылуы. Аурудың даму себептері толық анықталмаған, ғалымдардың көпшілігі мидың туа біткен дисфункциясымен байланысты. Аутизм әдетте 3 жасқа дейін диагноз қойылады, алғашқы белгілер нәресте кезінен байқалуы мүмкін. Толық қалпына келтіру мүмкін емес деп саналады, бірақ кейде диагноз жасына байланысты жойылады. Емдеудің мақсаты әлеуметтік бейімделу және өзіне-өзі қызмет көрсету дағдыларын дамыту болып табылады.

Жалпы мәліметтер

Аутизм-бұл қозғалыс пен сөйлеудің бұзылуымен сипатталатын ауру, сондай-ақ пациенттің басқалармен әлеуметтік өзара әрекеттесуінің бұзылуымен бірге жүретін стереотиптік мүдделер мен мінез-құлық. Аутизмнің жеке көріністерінің ауырлық дәрежесі айтарлықтай өзгеруі мүмкін – әлеуметтік байланыстарға толық қабілетсіздіктен, ауыр ақыл-ойдың дамуы тежелуімен, адамдармен қарым-қатынас кезінде кейбір таңқаларлықтарға, сөйлеу педанттығына және тар мүдделерге дейін. Аутизмді емдеу ұзақ, күрделі, психиатрия мамандарының, психологтардың, психотерапевтердің, неврологтардың, дефектологтардың және логопедтердің қатысуымен жүзеге асырылады.

Аутизмнің даму себептері

Қазіргі уақытта аутизмнің себептері толығымен анықталмады, бірақ аурудың биологиялық негізі мидың белгілі бір құрылымдарының дамуының бұзылуы болып табылады. Аутизмнің тұқым қуалайтын сипаты расталды, дегенмен аурудың дамуына жауапты гендер әлі анықталуы керек. Аутизмі бар балаларда жүктілік кезінде және босану кезінде көптеген асқынулар байқалады (ішілік вирустық инфекциялар, токсемия, жатырдан қан кету, мерзімінен бұрын босану). Жүктілік кезіндегі асқынулар аутизмді тудыруы мүмкін емес, бірақ басқа болжамды факторлар болған кезде оның даму ықтималдығын арттыруы мүмкін.

Аутизм белгілері

Балалық аутизмнің міндетті белгілері (әдеттегі аутизмнің бұзылуы, Каннер синдромы) әлеуметтік өзара әрекеттесудің болмауы, басқалармен өнімді өзара байланыс орнатудағы проблемалар, стереотиптік мінез-құлық пен мүдделер. Бұл белгілердің барлығы 2-3 жасқа дейін пайда болады, ал аутизмді көрсететін жеке белгілер кейде нәресте кезінде де кездеседі.

Әлеуметтік өзара әрекеттесудің бұзылуы аутизмді дамудың басқа бұзылуларынан ажырататын ең айқын белгі болып табылады. Аутизммен ауыратын балалар басқа адамдармен толық қарым-қатынас жасай алмайды. Олар басқалардың жағдайын сезбейді, ауызша емес сигналдарды танымайды, әлеуметтік байланыстардың ішкі мәтінін түсінбейді. Бұл симптом нәрестелерде анықталуы мүмкін. Мұндай балалар ересектерге әлсіз жауап береді, көзге қарамайды, айналадағы адамдарға емес, жансыз заттарға көбірек қарайды. Олар күлмейді, өз атына жаман жауап бермейді, оларды алуға тырысқанда ересек адаммен кездесуге бармайды.

Өсіп келе жатқан науқастар басқалардың мінез-құлқына еліктемейді, басқа адамдардың эмоцияларына жауап бермейді, өзара әрекеттесуге арналған ойындарға қатыспайды және жаңа адамдарға қызығушылық танытпайды. Олар жақын адамдарына қатты жабысады, бірақ қарапайым балалар сияқты өздерінің сүйіспеншілігін көрсетпейді – олар қуанбайды, кездесуге бармайды, ересектерге ойыншықтарды көрсетуге немесе өз өмірлеріндегі оқиғаларды бөлісуге тырыспайды. Аутисттердің оқшаулануы олардың жалғыздыққа деген ұмтылысына емес, басқалармен қалыпты қарым-қатынас жасау мүмкін еместігіне байланысты қиындықтарына байланысты.

Науқастар кейінірек сөйлей бастайды, аз және аз сөйлейді, кейінірек жеке сөздерді айта бастайды және фразалық сөйлеуді қолдана бастайды. Олар есімдіктерді жиі шатастырады, өздерін «сен», «ол» немесе «ол» деп атайды. Кейіннен жоғары жұмыс істейтін аутисттер жеткілікті сөздік қорын «жинайды» және сау балаларға сөздерді білу және емле бойынша тест тапсыру кезінде кем түспейді, бірақ суреттерді қолдануға, жазылған немесе оқылған нәрселер туралы қорытынды жасауға тырысады және т.б. аутизмнің төмен жұмыс істейтін формалары бар балаларда сөйлеу айтарлықтай нашарлайды.

Балаларға арналған аутизмге тән ерекше қасиеттер мен қиындықтар болған кезде пайдалануға ым процесінде контактілерді басқа адамдармен. Нәресте кезінде олар заттарды сирек көрсетеді немесе затты көрсетуге тырысады, оған емес, қолына қарайды. Үлкен болғаннан кейін, олар ым-ишарат кезінде сөздерді сирек айтады (дені сау балалар бір уақытта ым-ишарат жасап, сөйлеуге бейім, мысалы, қол созып, «беріңіз»). Кейіннен оларға ойнау қиын күрделі ойындар, үйлесімді біріктіруге қозғалыс және сөйлеу, көшетін қарапайым нысандарын коммуникация аса күрделі.

Аутизмнің тағы бір айқын белгісі-шектеулі немесе қайталанатын мінез-құлық. Стереотиптер байқалады-дененің қайталанатын тербелісі, басын шайқау және т.б. аутизммен ауыратын науқастар үшін бәрі әрдайым бірдей болуы өте маңызды: заттар дұрыс ретпен орналастырылған, әрекеттер белгілі бір ретпен жасалған. Аутизммен ауыратын бала, егер анасы әдетте алдымен оң шұлықты, содан кейін сол жақ шұлықты киіп жүрсе, айқайлап, наразылық білдіре бастайды, ал бүгін ол керісінше әрекет етеді, егер тұз шайғыш үстелдің ортасында болмаса, бірақ егер ол әдеттегі шыныаяқтың орнына ұқсас болса, оңға ауысады., бірақ басқа үлгімен. Сонымен қатар, дені сау балалардан айырмашылығы, ол өзіне сәйкес келмейтін заттарды белсенді түрде түзетуге ниет білдірмейді (оң жақ шұлыққа жету, сорғышты ретке келтіру, басқа шыныаяқ сұрау) және оған қол жетімді тәсілдермен болып жатқан жағдайдың дұрыс еместігін білдіреді.

Аутисттің назары бөлшектерге, қайталанатын сценарийлерге бағытталған. Аутизмі бар балалар көбінесе ойын үшін ойыншықтарды емес, ойын емес заттарды таңдайды, олардың ойындары сюжеттік негізден айырылған. Олар құлыптар салмайды, машиналарды пәтерге айналдырмайды, бірақ заттарды белгілі бір ретпен, мақсатсыз, сыртқы бақылаушының көзқарасы бойынша орналастырады, оларды бір жерден екінші жерге және артқа жылжытады. Аутист бала белгілі бір ойыншыққа немесе ойынға жатпайтын затқа өте қатты байланған болуы мүмкін, күн сайын бір уақытта сол телешоуды басқа бағдарламаларға қызығушылық танытпай-ақ көре алады және егер қандай да бір себептермен бұл бағдарламаны көру мүмкін болмаса, өте қарқынды болады.

Мінез-құлықтың басқа түрлерімен қатар, қайталанатын мінез-құлық аутоагрессияны (соққылар, шағулар және басқа да жарақаттар) қамтиды. Статистикаға сәйкес, аутисттердің шамамен үштен бірі өмір бойы аутоагрессияны және басқаларға агрессияны көрсетеді. Агрессия, әдетте, әдеттегі өмір салт-жоралары мен стереотиптерінің бұзылуына немесе өз қалауын басқаларға жеткізе алмауына байланысты гневтің шабуылына байланысты.

Аутисттердің міндетті генийі және олардың ерекше қабілеттерінің болуы туралы пікір тәжірибемен расталмайды. Кейбір ерекше қабілеттер (мысалы, бөлшектерді есте сақтау қабілеті) немесе басқа салаларда (савантизм) тапшылығы бар бір тар саладағы талант пациенттердің тек 0,5-10% — ында байқалады. Аутизмі жоғары балалардағы интеллект деңгейі орташа немесе орташа деңгейден сәл жоғары болуы мүмкін. Төмен жұмыс істейтін аутизммен ақыл-ой кемістігіне дейін ақыл-ойдың төмендеуі жиі анықталады. Аутизмнің барлық түрлерінде жалпыланған оқыту жеткіліксіздігі жиі байқалады.

Аутизм диагностикасы

Ата-аналар дәрігермен кеңесіп, аутизмді болдырмауы керек, егер бала өз атына жауап бермесе, күлмейді және көзге қарамайды, ересектердің нұсқауларын байқамайды, атиптік ойын мінез-құлқын көрсетеді (ойыншықтармен не істеу керектігін білмейді, ойын емес заттармен ойнайды) және ересектерге өз қалаулары туралы айта алмайды. 1 жасында бала мылжыңдап, мылжыңдап, қолдарын заттарға көрсетіп, оларды ұстап алуға тырысуы керек, 1,5 жасында – жеке сөздерді айту керек, 2 жасында – екі сөзден тұратын сөз тіркестерін қолдану керек. Егер бұл дағдылар болмаса, маманның тексеруінен өту керек.

Аутизм диагнозы баланың мінез-құлқын бақылау және әлеуметтік өзара әрекеттесудің, қарым-қатынастың және стереотиптік мінез-құлықтың жетіспеушілігін қамтитын тән үштікті анықтау негізінде жасалады. Сөйлеу дамуының бұзылуын болдырмау үшін логопедтің кеңесі, есту және көру қабілетінің бұзылуын болдырмау үшін сурдолог пен офтальмологтың тексеруі тағайындалады. Аутизм ақыл-ой кемістігімен біріктірілуі немесе біріктірілмеуі мүмкін, ал ақыл-ой деңгейі бірдей болса, олигофрениялық балалар мен аутист балалар үшін болжам мен түзету схемалары айтарлықтай өзгереді, сондықтан диагноз қою кезінде осы екі бұзылысты ажырата білу керек.науқастың мінез-құлқының ерекшеліктерін мұқият зерттей отырып.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *